Maar is Gouda nog wel de top locatie in het Groenehart?

Mijn tocht door de binnenstad en het bezoeken van een winkel op de Tiendeweg is me zwaar gevallen na het zien van de vele leegstand en de hele rustige marktdag op de Markt op deze donderdag ook de Kleiweg was stil en dan die troosteloze aanblik van de Vredebest en Spoorstraat. Na al deze waarnemingen is mijn visie op het centrum van Gouda niet denderend. Na alle commotie en ergernissen omtrent de Spoorzone( de ontwikkelaar zal nog wel even tijd nodig hebben, maar mijn mening is het blijft alleen crises als er over blijft praten schrijven) maar moet men nu maar eens de draad oppakken en het huidige centrum een waardige facelift geven waar het werkelijk van gediend is. Vanuit een realistisch oogpunt moet men toch onderhand wel weten hoe de economie en detailhandel er voor staat in Gouda en dat investeren in een dergelijk project de Spoorzone compleet zinloos is, terwijl het huidige centrum verpauperd er een nieuw gat na Bloemendaal ligt te wachten. Een beetje jammer van de gemeente om hierin mee te gaan. De eerste sporen zijn al kenbaar kijk maar op de Vredebest en Spoorstraat. Maar gelukkig het wijk team heeft het goed gezien met de invulling van de lege winkels op de Vredebest en Spoorstraat .De Goudse gemeente is wat betreft de huidige economische belangen van de detailhandel in het centrum niet thuis. Het centrum heeft echt nodig een nieuw impuls. Vooral de detailhandel. Hebben we misschien een centrum manager nodig die de vele winkeliers verenigingen kan leiden. Reclame en koopkracht. Zullen deze twee een verband met elkaar hebben? Wat is het nut en effect van een reclame. Zal reclame de koopkracht verbeteren? De koopkracht van de consument neemt toe als er vertrouwen is in de economie. Bedrijven doen veel aan promotie en reclame, adverteren om hun producten aan de consumenten te verkopen. Meer veel omzet en naamsbekendheid is hierbij van groot belang. Wanneer je in slaapt en stopt met een bepaalde reclame, wordt het vergeten, wat weer leidt tot een daling van de omzet. Ik ben ook nog steeds een voorstander van het Fransen voorbeeld van de musketiers allen voor een, een voor alle. Bijvoorbeeld zoveel mogelijk adverteren en uw winkelgebied/stad vernoemen, gezamenlijk tasjes uitgeven met logo en weer die benoeming etc.

Het winkelend publiek in Gouda storen zich mateloos aan de vele winkel leegstand. Terecht toch, want de leegstaande winkels en slecht onderhouden winkelpanden geven een aanblik en gevoel van verpaupering. Bij verpaupering krijgt men door de armoede en verloedering ook het gedrag hierna van junks en baldadige jeugd etc. Wat zouden we moeten doen ik denk raadpleeg en overleg direct met de gene die er overgaan , laat het publiek zien en horen en lezen in de pers/media dat er echt wat gebeurt als we ons gezamenlijk verantwoordelijk voelen en ons inzetten voor onze eigen omgeving. En daar horen zeker geen leegstaande en verpauperde winkelpanden bij . Daarom roepen wij hierbij de eigenaren op om van deze bestaande lege winkelpanden er in ieder geval geen kantoorruimtes te maken .Ook de gemeente heeft hierbij een grote taak. In de raad moeten alle partijen zich inzetten voor het tegengaan van verpaupering. De eigenaren van zulke panden? Spreek hen daar dan op aan of laat we een commissie vormen tegen verpaupering binnenstad Gouda . Samen kunnen we verpaupering tegengaan? Of is de toekomst van het Goudse centrum al te laat. En hebben we deze crisis tijd niet aan zien komen . Ik denk zelf dat het nog veel erger wordt met de Spoorzone in het verschiet. Wat is er aan de hand met het centrum is het armoedig, troosteloos, desolaat. Er valt over te twisten welk van deze typeringen het meest van toepassing is op de toekomst van het winkelgebied in Gouda. Niet allen de gemeente moet de detailhandel in Gouda een injectie geven die het gezwel verpaupering tegen houd. Maar ook de makelaars en de project ontwikkelaars Ik zelf denk ook dat ik een soort groep mist zowel bij de bezoekers of als winkeliers. Sinds de jaren zestig is Gouda als gevolg migratie een multiculturele samenleving geworden. Het is daarom van groot belang dat de verschillende culturen ‘op elkaar worden afgestemd’ dat kan ook in Gouda de groenteboer die ik mis in het Stadcentrum hier is weer een taak weg gelegd voor de KvK. Ook om de economie die impuls die het nodig heeft te geven zou de gemeente voor het collectieve en economisch belang moeten gaan. Bedrijven/ondernemers hebben toch allemaal hetzelfde belang, namelijk omzet het. “moment suprême" is aan het eind van de dag voor iedereen belangrijk wat zit er in mijn kassa. Gemeente de evenementen en sfeer in een winkel-gebied hebben een extra positieve uitwerking hebben voor de rest van de week, seizoen of jaar. De koopavond met bereden politie is voor mij een soort uitlokking en zal in plaats tegen juist vele stimeleren om eens wat te doen wat niet mag. Natuurlijk heeft Gouda met zijn gezellige terrassen op de markt het centrum waar je gewoon gezellig kan winkelen en flaneren waar de klant toch echt nog koning is. Gouda geeft mij persoonlijk meer gevoel van thuis dan als ik het uitgestrekte winkelgebied in bijvoorbeeld Capelle of Rotterdam neem. Ik denk ook dat de Gouda (eerlijk zijn) niet geplaatst kan worden bij een super winkelcentrum het is er een leuk en gezellig met gelukkig nog vele branches en horeca maar het is niet vergelijkbaar bij de prachtige nieuwe winkelcentra en woonboulevards waar de mensen het publiek eens even lekker gaan shoppen op een natte zondag. Het centrum van Gouda is voor de Gouwenaar en de toeristen/ dagjesmensen en wat regio bezoekers voor sfeer vol shoppen en bezoeken aan de horeca. Laten we nu eens in die trend proberen de verpaupering tegen te gaan alle winkels die op dit moment leeg staan krijgen in het weekend een opening van het pand met een weekend ondernemer met curiosa /antiek/boeken /plateel met mensen die op markten staan deze in gebruik zijnde winkelpanden maken we herkenbaar met fel gekleurde vlaggen dan hebben we in het weekend een verrassing centrum. Waar zeker publiek op af komt. Het is zeker een voornamen doelstelling het aantrekken van vele nieuwe bezoekers, het verhogen van de bezoekfrequentie van reeds bestaande bezoekers en het verlengen van de verblijfsduur. Een secundair doel is ook

De wereld verandert. Mensen veranderen. Organisaties veranderen. Veranderingen kan je niet tegenhouden Maar je kunt wel je kijk op verandering veranderen. Neem de Spoorzone!

Evenementen in de gemeente worden gezien als een belangrijk middel om het toerisme te bevorderen in Gouda . Het is voor de gemeente leuk dat de grote evenementen de gemeente op de kaart zetten maar al deze evenementen vallen in het profiel van Gouda. Economisch brengen deze evenementen de ondernemers van bijvoorbeeld het centrum behalve de horeca geen extra inkomsten op. Evenementen dragen wel bij aan de gemeenschapszin en levendigheid van de gemeenten. Deze recreatieve ruimte is er met het Fun-shoppen en toeristische profiel( ook hier voldoet Gouda ruimschoots met de vele horeca en terrassen) De gemeente wil zich vooral inzetten voor evenementen in het kader van de stad Gouda. Vroeger was er het jazz festival met overdag de streetparade was voor iedereen goed zowel op de dag als in de avond uren.

Steeds meer winkels leeg economie AD 1-8 2011

Liefst 1,9 miljoen vierkantenmeter winkelruimte stond er op 1 juli 2011 leeg en dat de centrale winkel gebieden vertonen nog wel verreweg de meeste gaten. Volgens het AD zal de leegstand nog toenemen door de combinatie van concurrentie en de economische crisis en de vergrijzing is een probleem in de leegstand.

Op positieve ontwikkelingen en positieve publiciteit in een winkelgebied is wel degelijk veel daadkracht nodig.

Het koopgedrag wordt aan een bepaalde groep in de samenleving gehangen die geld hebben zijn volgens vele de 50+ deze hebben wat te besteden zegt men. Maar wist u dat kinderen zijn uw aller belangrijkste klanten nu al ? en consument . Kinderen hebben heel veel invloed op de aankopen binnen een gezin. Er zijn vier categorieën waar ze invloed op hebben en dat is zakgeld, geld dat ze van hun ouders krijgen, geld dat voor het gezin wordt uitgegeven en geld dat ze in de toekomst als tieners/volwassenen zullen uitgeven. Kinderen zijn hierdoor in de gelegenheid om hele waardevolle consumenten te worden. Kinderen hebben vaak al op jonge leeftijd een voorkeur voor een bepaalde winkel/stad. De ondernemers moeten letten op het consumentengedrag van een kind. De atmosfeer in een winkel is heel belangrijk voor een kind. Als er speelhoeken op ooghoogte zijn, ze vriendelijk worden geholpen, zullen ze zich deze winkel weer herinneren en met alle plezier terugkomen in de winkel. Ondernemers moeten zich bewust worden van socialisatiebronnen die invloed hebben op het consumentengedrag van kinderen. Ook moeten ondernemers zich er altijd bewust van zijn dat kinderen de consumenten van de toekomst zijn. Mede door de loyaliteit van een kind zal deze weer vaker terugkomen in een winkel/stad die ze als prettig hebben ervaren. Laten we in de leegstand ook een paar ballenbakken plaatsen.

Pas gewoon er voor op dat er niet te veel leegstand komt, zorg voor voldoende parkeergelegenheid en creativiteit en de bereidheid om de rode loper uitleggen voor mensen die verstand hebben van detailhandel en de ontwikkeling hiervan zijn zij van groot belang om het winkelgebied economisch te stimuleren. De betrokkenheid niet alleen van de ondernemers (winkeliersverenigingen samen zijn we sterk) S.O.G. maar ook het gemeente bestuur moet de barricade op. Voor nieuwe winkelformules, parkeerplaatsen en bereikbaarheid in hun gemeente. Een krachtige economisch bloeiend winkelgebied is ook in belang van de gemeente en ontwikkellaars voor hun eigen pandenprijs. Mogelijk een stap in de goede richting om het winkelend publiek dat nu afvloeit naar de grotere en beter bereikbare winkelcentra te behouden in de gemeente door meer verassing elementen. En dan nog moeten de ondernemers zelf zorg dragen dat de klant zich echt thuis voelt om hen te behouden. Daarnaast komt de collectiviteit (winkeliersvereniging) van de ondernemers er op aan of dit voor uw winkelgebied ook een stad of regiofunctie zal opleveren. Veel binnensteden leveren gemiddeld 25 procent omzet in omdat ze onbereikbaar zijn gemaakt met afsluitingen in alle soorten en maten. Ook het online shoppen is niet te vergelijken met een leuk en sfeervol winkelgebied. Geloof me de grootste vrijetijdsbesteding is nog steeds gezellig winkelen fun shoppen, de klant wil het voelen en ruiken en het liefst gelijk meenemen. Daarnaast het kontact het ontmoeten van buren, kennissen etc. bij de bakker de slager of de Super even lekker bijpraten o zo belangrijk en met een lekker gevoel naar huis gaan. Dat is dus de zorg van de ondernemers zorg dat uw klanten met een lekker gevoel naar huis gaan.

Winkeliers en ondernemers van Gouda het is crisis tijd de detailhandel ligt opzijn gat ieder let op de kleintjes en gaat zo maar door. Hoelang nog ? Staat er een tijd voor of steken nu onze winkelpanden maar in brand en verbranden al onze zorgen met deze daad of proberen we er iets moois van te maken met nieuwe ideeën?. ik denk een formule te hebben tegen de verpaupering en leegstand en het fun gevoel te geven aan de bezoekers aan het centrum van Gouda met deze nieuwe formule niet op een industrie terrein af gelegen sporthal maar in het centrum de kern van het winkelgebeid.

Geachte detailhandel van Gouda denk niet gelijk aan concurrentie maar aan collega’s. Het is op dit moment veel moeilijker een start te maken als ooit te voren.

Het plan de formule.

Ondernemers diende zich aan te passen door de eeuwen heen aan de veranderende economische omstandigheden. Er kwamen meer richtlijnen, nog meer wetten en bepalingen. De winkel ondernemers hebben te maken met veel concurrentie op internet en de ambulante handel. Kijk ook maar om je heen met de kringloop winkels zij bloeien op als nooit te voren de tijd heeft ook hierbij zijn voordelen ik bedoel toch de crisis. Maar deze formule kan ook de grootste trekker worden van de gehele regio. Een totale face lift met deze formule voor het centrum van Gouda die gewoon vele bezoekers extra brengt . Bric-à-brac formule anti verpaupering, is een uit het Frans afkomstige uitdrukking die betrekking heeft op een verzameling van allerhande, meest goedkope, kleine voorwerpen en snuisterijen die doorgaans niets met elkaar van doen hebben. Het woord betekent zoiets als van hier en van daar ofwel: overal vandaan gesleept. De voorwerpen waar het om gaat hebben in het algemeen geen of nauwelijks gebruik waarde meer, maar dienen ertoe om het interieur te verfraaien. Oorspronkelijk werden de voorwerpen in een soort uitstalkast geplaatst. De term vond ingang omstreeks de 2e helft van de 19e eeuw. Bric-à-brac werd en wordt verkocht in antiekwinkeltjes en op markten, maar het betreft geen echt antiek doch voorwerpen waarvan men meestal zegt dat ze “uit grootmoeders tijd” stammen of gewoon overtollig zijn. Deze nieuwe stijl . Het nieuwe Waterloo plein van Nederland in het centrum van Gouda het snuffelparadijs van , vele winkels met, antiek, oude boeken, curiosa, huisraad, prenten, platen, postzegels, verzamelobjecten dit gaat u tegenkomen . Dit is zeker te combineren met een dagje fun shoppen in Gouda vermaak bij de vele winkels en de gezellige horeca . Ik vind de reclame van l.o.i goed de mensen zijn mondiger en leren elke dag.Mensen zijn niet meer gericht op één merk, maar de minder bekende merken komen ook steeds meer in opmars. Klanten voeren steeds meer hun eigen koop - proces uit. Ze maken een proefritje, en kijkt welke services er allemaal zijn. Klanten worden steeds meer zelfbewuster, waardoor de ontwikkelingen in de markt stijgen. Als de klanttevredenheid over een bedrijf goed is, dan komen de klanten wel weer terug voor hun aankopen. Aandacht, uiterlijk en beleefdheid zijn van heel groot belang. Belangrijkste conclusie van dertig jaar evaring je kan het niet alleen daarom is een winkeliersvereniging zo belangrijk en vergeet niet Kinderen ( uw aller belangrijkste klant nu al ? )

Willem Verbeek

inlichtingen evenementenburogouda@gemail.com